پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ١١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۲۱۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۳۵۵۳۲ مورد

یكشنبه ٢٦ اردیبهشت ١٤٠٠ ساعت ١٠:٤٣ ق.ظ   ( بازدید : 357 نفر )

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: ارث، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل و مصرف زیاد نمک از جمله دلایل فشار خون بالا است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، روح اله یزدانی ادامه داد: در صورت ابتلای يكی از اعضای خانواده به فشار خون بالا، احتمال ابتلای ساير اعضای خانواده زياد است.
وی بیان کرد: با افزايش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می شود همچنین افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند.
یزدانی خطر ابتلا به فشار خون را در سنین 45 تا 54 سالگی در زنان و مردان برابر خواند و گفت: تا سن 45 سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است و بعد از 54 سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می شود.
وی با اشاره به این که قرص‌های ضدبارداری خوراکی در فشار خون بالا تاثیرگذار است، افزود: بانوانی که از قرص های ضدبارداری خوراکی استفاده می کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند.
یزدانی یادآور شد: ابتلا به بيماریی های دیابت، بيماری مزمن کلیه، تیروئید، غدد فوق کلیه یا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می کند. 
وی با اشاره به این که در برخي موارد فشار خون با علائمی مانند سردرد، تاری دید، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک‌بار در طول شب همراه است، گفت: وجود برخی علائم در فرد مبتلا به فشار خون بالا خطرناک بوده بنابراین بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كند.
یزدانی ادامه داد: اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا دارای علائمی مانند درد یا فشار (یا هر دو) روی قفسه سینه، احساس سنکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ)، تعریق سرد، علایم حمله مغزی مانند ضعف ناگهانی یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن، کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم، به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم، سردردهای ناگهانی و شدید، سبکی سر و ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی، علائم كليوي مانند درد در پایین کمر، ورم کردن دست و پا، افزایش دفعات ادرار، سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن و وجود خون در ادرار و اگر ميزان فشار خون بالاتر از 180 و 110 ميلي متر جيوه باشد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند.
وی درخصوص کنترل فشار خون بالا بیان داشت: مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به‌طور منظم، رعايت رژيم غذايي مناسب (كم نمك و كم چرب و افزايش مصرف حبوبات، ميوه و سبزي)، داشتن فعاليت بدني منظم، عدم مصرف سيگار و الكل، كنترل وزن و مصرف ميوه و سبزيجات برای کنترل فشار خون بالا ضروری است.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.